رایانههای شخصی و لپتاپها تاریخ پرفراز و نشیبی را طی کردهاند تا به نقطه کنونی رسیدهاند. شرکتهای تولیدکننده سختافزار بخش مهمی از این تاریخ چند ده ساله را تشکیل میدهند. میخواهیم طی هفتههای آینده و در قالب یک سهگانه، چند برگ از این تاریخ را با هم ورق بزنیم.
صنعت رایانههای شخصی یک بازار مبتنی بر سختافزار است و سرعت پیشرفت فناوری همگام با گسترش حجم تولید در این بازار منجر به این شد تا ریسک آن به حداقل برسد. این صنعت با کمک پارامترهای طراحی و استانداردسازی به چیزی که الآن با آن مواجه هستیم، تبدبل شد. گستره این حوزه موجب شد تا آنچه در ابتدا فعالیتی تفننی برای علاقهمندان به فناوری بود، کمکم مجهز به استانداردهایی متقن و مدون شود تا جایی که تولید انبوه قطعات رایانهها ممکن شد.
تشابه در جنبههای طراحی و تولید که صنعت رایانههای شخصی زاییده آنها است، امروز نیز زمینه پیشرفت رایانهها را فراهم میکند. تغییرات جزئی و تقلید از یک طراحی موفق از ویژگیهای تصمیمگیریهای کم ریسک هستند، در حالی که ایجاد یک تغییر اساسی در فلسفه طراحی، دربردارنده ریسک مالی است، چراکه هر تحقیق و توسعهای باید منجر به شهرت برند و افزایش فروش بشود.
با این حال، تغییرات بنیادی در فلسفه طراحی میتواند منجر به تولد یک «نماد» طراحی نیز بشود.
چه چیز یک محصول را «نمادین» میکند؟ طراحی، کاربرد، ظاهر و نوآوری میتواند شما را تا نیمه راه ببرد، ولی این محصولات در عالم واقعیت چگونه خود را از رقبا متمایز میکنند؟ چطور میشود که رقبا به شکل گستردهای از این محصولات کپیبرداری میکنند؟ و چه میشود که تاریخ، این محصولات «نمادین» را در خاطر خود ثبت میکند؟